Koszty coraz mocniej tracą na znaczeniu przy budowie domów. Polacy wybierają materiały budowlane, które zagwarantują trwałość inwestycji. Do głosu coraz bardziej dochodzą ekologiczne rozwiązania i sprawdzeni producenci.

Polacy zaczynają zwracać uwagę na pochodzenie materiałów budowlanych oraz ich wpływ na środowisko. Wybierane coraz częściej są takie produkty, które gwarantują solidność wykonania i większą energooszczędność. Zwiększa się świadomość Polaków do istotności i wpływu na środowisko tych produktów, których używają. W dłuższej perspektywie, wykorzystanie lepszych materiałów powoduje oszczędności w eksploatacji domów.

W profesjonalnym doborze materiałów budowlanych pomocni są doradcy techniczni w punktach handlowych oraz handlowcy, którzy zdalnie współpracują z klientami. Odchodzimy od kupowania na własną rękę i wolimy zasięgnąć opinii u profesjonalnych dystrybutorów, którzy doradzą, jaki materiał budowlany najlepiej sprawdzi się w naszej inwestycji. Z drugiej strony, przy zakupie klienci coraz częściej korzystają z opinii produktów zamieszczanych w internecie oraz z porównywarek cen. Internet staje się pomocny w przypadku porównania materiałów budowlanych, wyszukania danych technicznych, ściągnięcia dokumentacji, czy samego zakupu – do czego dochodzi coraz częściej.

Polacy są tradycjonalistami, jeśli chodzi o wybór materiałów budowlanych. Również przy wyborze systemów ogrzewania kierują się sprawdzonymi rozwiązaniami. Najpopularniejsze nadal są ogrzewanie gazowe oraz elektryczne (40 proc.), materiały opałowe – przede wszystkim ekogroszek (30 proc.), czy podłączenie do sieci miejskiej. Warto zaznaczyć, że coraz więcej osób decyduje się na pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych. Szacuje się, że 15 proc. wybiera pompę ciepłą, a 7 proc. kolektory słoneczne.

Nasi rodacy zdobywają coraz większą wiedzę na temat materiałów budowlanych. W badaniu przeprowadzonym przez Kantar Public, aż 88% respondentów opowiedziało się za chęcią budowy domu energooszczędnego. Jednocześnie prawie połowa uważa, że takie rozwiązania są o wiele trudniejsze w zastosowaniu. Pokazuje to, że nie brak nam zainteresowania nowoczesnymi metodami budownictwa, jednak część z nas nadal ma mylny pogląd na temat metod instalacji.

Branża budowlana w ostatnich latach coraz mocniej stawia na digitalizację. Popularne stają się platformy sprzedaży internetowej, wykorzystanie modelowania 3D w budownictwie czy zastosowanie specjalistycznych aplikacji oraz nowinek technologicznych. Polacy idą w ślady zachodnich sąsiadów i coraz częściej wybierają zakupy przez internet do zaopatrywania się we wszystkie produkty, w tym nawet budowlane. Wszystko dzięki szerokiej digitalizacji rynku, która wymusza wprowadzenie i wykorzystywanie internetowego kanału sprzedaży, co na rynkach europejskich działa z powodzeniem od lat. Polska dopiero podąża za trendem digitalizacji, można więc powiedzieć, że lata świetności e-commerce są jeszcze przed nami.